تحریک الکتریکی مغز

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. تحریک الکتریکی مغز
تحریک الکتریکی مغز

تحریک الکتریکی مغز (tDCS) یک روش غیرتهاجمی تحریک مغز است که از جریان ضعیف و مستقیم برای تعدیل فعالیت نورون ها در مناطق خاصی از مغز استفاده می کند. این یک فناوری نسبتا جدید است، اما در درمان شرایط مختلف، از جمله افسردگی، اضطراب و دردهای مزمن، نویدبخش است.

tDCS با اعمال یک جریان الکتریکی کوچک از طریق دو الکترود به پوست سر کار می کند. جریان از آند (الکترود مثبت) به کاتد (الکترود منفی) جریان می یابد. نوع اثری که tDCS روی مغز می گذارد به قطبیت جریان و محل الکترودها بستگی دارد.

tDCS آنودال فعالیت نورون ها را در ناحیه زیر آند افزایش می دهد. این می تواند برای بهبود عملکرد شناختی، کاهش درد و حتی بهبود مهارت های حرکتی استفاده شود.

tDCS کاتدی فعالیت نورون ها را در ناحیه زیر کاتد کاهش می دهد. این می تواند برای کاهش تشنج، شل کردن عضلات و حتی کاهش اضطراب استفاده شود.

tDCS یکی از چندین تکنیک مختلف تحریک مغز است. تکنیک های دیگر عبارتند از تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال (TMS) و تحریک عمقی مغز (DBS). tDCS از این نظر که یک درمان غیر تهاجمی است، با این روش‌های دیگر متفاوت است، به این معنی که نیازی به جراحی ندارد. این باعث می شود که برای بسیاری از افراد یک درمان در دسترس تر باشد.

تحریک الکتریکی مغز در چه شرایطی کمک کننده است؟

tDCS برای شرایط مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است که امیدوارکننده ترین نتایج در زمینه های زیر است:

  • اختلال افسردگی اساسی (MDD): مطالعات متعدد نشان داده اند که tDCS می تواند در درمان MDD موثر باشد، با اثرات مشابه داروهای ضد افسردگی سنتی.
  • درد مزمن: نشان داده شده است که tDCS درد را در افراد مبتلا به شرایط درد مزمن مانند فیبرومیالژیا و میگرن کاهش می دهد.
  • اختلال کم توجهی – بیش فعالی (ADHD): tDCS ممکن است بتواند توجه و تمرکز را در افراد مبتلا به ADHD بهبود بخشد.
  • آسیب مغزی: tDCS ممکن است بتواند عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آسیب مغزی بهبود بخشد.
  • توانبخشی حرکتی: تحریک الکتریکی مغز همچنین برای درمان اختلالات حرکتی، مانند همی پارزی ناشی از سکته مغزی، مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان داده اند که tDCS می تواند عملکرد حرکتی را بهبود بخشد و اسپاسم را کاهش دهد.
  • اضطراب: در مطالعات متعدد نشان داده شده است که tDCS در کاهش علائم اضطراب موثر است.
  • بیماری پارکینسون: نشان داده شده است که tDCS عملکرد حرکتی را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بهبود می بخشد.
  • سکته مغزی: نشان داده شده است که tDCS عملکرد حرکتی را در افرادی که سکته کرده اند بهبود می بخشد.

tDCS به طور کلی یک درمان ایمن و قابل تحمل در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از خطرات بالقوه مرتبط با استفاده از tDCS، مانند تحریک پوست، سردرد، و تشنج وجود دارد. این خطرات به طور کلی بسیار خفیف هستند و به راحتی قابل مدیریت هستند.

tDCS یک درمان جدید امیدوارکننده برای شرایط مختلف است. این یک درمان غیر تهاجمی، ایمن و قابل تحمل است که در آزمایشات بالینی امیدوارکننده بوده است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات طولانی مدت tDCS و شناسایی بهترین پروتکل ها برای استفاده از آن برای درمان شرایط مختلف مورد نیاز است. با این حال، tDCS در حال حاضر پتانسیل ایجاد انقلابی در روش درمان انواع اختلالات عصبی و روانپزشکی را دارد.

در مرکز خانه توانبخشی متخصصان کاردرمانی با تجربه ما از متدها و تجهیزات پیشرفته درمانی همچون تحریک الکتریکی مغز برای کمک به بهبود شرایط مراجعه کنندگان بهره می برند.