دوران سالمندی سالم

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. دوران سالمندی سالم
دوران سالمندی سالم

دوران سالمندی سالم

عوامل زیادی بر سالمندی سالم تأثیر می گذارد. برخی از اینها، مانند ژنتیک، تحت کنترل ما نیستند. برخی دیگر مانند ورزش، رژیم غذایی سالم، مراجعه منظم به پزشک و مراقبت از سلامت روان در دسترس ما هستند. محصصان حوزه سلامتی سالمندان، اقداماتی را شناسایی کرده‌اند که می‌توانید برای کمک به مدیریت سلامت خود، زندگی مستقل تا حد امکان و حفظ کیفیت زندگی خود با افزایش سن انجام دهید.

در حالی که دانشمندان به طور فعال به تحقیق در مورد چگونگی کاهش یا جلوگیری از کاهش سلامت جسمانی مرتبط با افزایش سن ادامه می‌دهند، آنها قبلاً راه‌ های متعددی را برای بهبود شانس حفظ سلامتی مطلوب در آینده کشف کرده‌اند.

مراقبت از سلامت جسمانی شامل فعال ماندن، انتخاب غذای سالم، خواب کافی، محدود کردن مصرف الکل و مدیریت پیشگیرانه مراقبت های بهداشتی است. تغییرات کوچک در هر یک از این قسمت ها می تواند کمک زیادی به سالمندی سالم کند.

نکاتی برای داشتن دوران سالمندی سالم

ورزش و فعالیت بدنی
چه آن را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، فعالیت بدنی سنگ بنای سالمندی سالم است. شواهد علمی نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند نه تنها عمر طولانی‌ تری دارند، بلکه ممکن است بهتر نیز زندگی کنند ، به این معنی که سال‌ های بیشتری از زندگی بدون درد یا ناتوانی لذت می‌برند. 

اگرچه ورزش فواید بسیاری برای دوران سالمندی سالم دارد، اما ورزش یک ابزار ضروری برای حفظ وزن سالم است. بزرگسالان مبتلا به چاقی در معرض خطر مرگ، ناتوانی و بسیاری از بیماری ها مانند دیابت نوع 2 و فشار خون بالا هستند. با این حال، لاغری همیشه سالم تر نیست. لاغر شدن یا بیش از حد لاغر شدن در بزرگسالی می تواند سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف کند، خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد و در برخی موارد ممکن است نشانه بیماری باشد. هم چاقی و هم شرایط کم وزنی می تواند منجر به از دست دادن توده عضلانی شود که ممکن است باعث شود فرد احساس ضعف کند و به راحتی فرسوده شود.

با افزایش سن، عملکرد ماهیچه ها اغلب کاهش می یابد. افراد مسن ممکن است انرژی لازم برای انجام فعالیت های روزمره را نداشته باشند و استقلال خود را از دست بدهند. با این حال، ورزش می تواند به افراد مسن کمک کند تا با افزایش سن، توده عضلانی خود را حفظ کنند.

علاوه بر کمک به زندگی بهتر افراد مسن، حفظ توده عضلانی می تواند به آنها کمک کند تا عمر طولانی تری داشته باشند. 

تغذیه سالم
انتخاب هوشمندانه غذایی می تواند به محافظت از شما در برابر برخی مشکلات سلامتی با افزایش سن و داشتن دوران سالمندی سالم کمک کند و حتی ممکن است به بهبود عملکرد مغز کمک کند. درست مانند ورزش، خوب غذا خوردن فقط مربوط به وزن شما نیست. با وجود بسیاری از رژیم های غذایی مختلف، انتخاب آنچه برای خوردن وجود دارد می تواند گیج کننده باشد. دستورالعمل های غذایی الگوی غذایی با مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل، چربی های سالم و پروتئین های بدون چربی را پیشنهاد می کند. بشقاب شام روی میز با ماهی سالمون و سبزیجات

رژیم غذایی کم نمک به نام رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون همچنین نشان داده است که فواید سلامتی قابل توجهی دارد. 

سایر نکات برای پیری سالم

خواب خوب
خواب کافی به شما کمک می کند سالم و هوشیار بمانید. با وجود اینکه بزرگسالان مسن‌ تر به همان ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند، اما اغلب خواب کافی ندارند. احساس بیماری یا درد می‌ تواند خواب را سخت‌ تر کند و برخی داروها می‌توانند شما را بیدار نگه دارند. نداشتن خواب با کیفیت کافی می تواند فرد را تحریک پذیر، افسرده، فراموشکار و احتمال سقوط یا حوادث دیگر کند.

کیفیت خواب برای حافظه و خلق و خوی مهم است. در یک مطالعه روی بزرگسالان بالای 65 سال، محققان دریافتند کسانی که کیفیت خواب پایینی داشتند، مشکل حل مشکل و تمرکز سخت تری نسبت به کسانی داشتند که خواب با کیفیتی داشتند. مطالعه دیگری که داده‌های نزدیک به 8000 نفر را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که در دهه 50 و 60 زندگی خود شش ساعت یا کمتر در شبانه روز می‌خوابیدند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل در آینده قرار داشتند. این ممکن است به این دلیل باشد که خواب ناکافی با تجمع بتا آمیلوئید، پروتئینی که در بیماری آلزایمر نقش دارد، مرتبط است. خواب کم ممکن است علائم افسردگی را در افراد مسن بدتر کند. شواهد در حال ظهور نشان می‌دهد که افراد مسن‌تری که در گذشته به افسردگی مبتلا بوده‌اند و خواب باکیفیتی ندارند، ممکن است بیشتر علائم افسردگی خود را تجربه کنند.

توانبخشی سالمندان

باشگاه سالمندی خانه توانبخشی با هدف ارتقا و افزایش کیفیت زندگی سالمندان برای انجام فعالیت های روزمره زندگی، حفظ استقلال، بهبود وضعیت تعادل و راه رفتن، تقویت عضلات اندام های فوقانی و تحتانی، بهبود شناخت و حافظه، درمان اختلالات گفتاری ، خدمات توانبخشی را ارائه می دهد.

 

مقالات مرتبط :

کلینیک توانبخشی سالمندان

کلینیک حافظه و شناخت سالمندان