درمان اختلالات یادگیری

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. درمان اختلالات یادگیری
درمان اختلالات یادگیری

درمان اختلالات یادگیری در کلینیک خانه توانبخشی در جردن بر اساس تشخیص دقیق نوع اختلال یادگیری و ارزیابی توانایی های کودک و بر اساس بروزترین متدها درمانی ارائه می شود.

ناتوانی‌های یادگیری اختلالاتی هستند که بر توانایی فرد برای درک یا پاسخ به اطلاعات جدید تأثیر می‌گذارند، یا اختلالاتی هستند که بر توانایی به خاطر سپردن اطلاعاتی که به نظر می‌رسد دریافت شده‌اند تأثیر می‌گذارند. (صحبت کردن، خواندن یا نوشتن و عملیات ریاضی) ناتوانی های یادگیری همچنین می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هماهنگی حرکات شود.

اختلالات یادگیری یک تفاوت عملیاتی مغز است و بر هوش (IQ) تأثیر نمی گذارد.

اگرچه اغلب از بدو تولد وجود دارد (ناشی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در ساختار مغز است که ممکن است ارثی باشد)، بیشتر اختلالات یادگیری زمانی تشخیص داده می‌شوند که کودک در سن مدرسه است و در مقایسه با همسالان، شکاف‌ های قابل توجهی در یادگیری نشان می‌دهد. اختلالات یادگیری مستمر هستند و می توانند چالش های مادام العمر قابل توجهی ایجاد کنند، به همین دلیل درمان اختلالات یادگیری با روشهای مناسب در همان دوران کودکی و بدو ورود به مدرسه برای افزایش شانس موفقیت های تحصیلی و شغلی کودک در آینده از اهمیت زیادی برخوردار است.

برخی از رایج ترین انواع ناتوانی های یادگیری عبارتند از: اختلال خواندن رشدی، اختلال بیان نوشتاری، اختلال زبانی ترکیبی دریافتی-بیانی، و اختلال عملیات ریاضی. اغلب این ناتوانی های یادگیری با اختلالات دیگر، به ویژه اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) همراه است. ADHD اختلالی است که می تواند با ایجاد مشکل در گوش دادن، ثابت ماندن، توجه مداوم یا جذب مطالب جدید، ناتوانی یادگیری کودک را تشدید کند. در نتیجه این امر می تواند منجر به مشکلات اجتماعی برای کودک شود.

علائم اختلالات یادگیری چیست؟

اختلالات یادگیری معمولاً در طول زندگی فرد ادامه دارد. با این حال، بسته به شدت و نوع معلولیت، بسیاری از افراد قادر به جبران ناتوانی های جزئی در بزرگسالی هستند و می توانند عملکرد بسیار خوبی در جامعه داشته باشند. برای دیگران، ناتوانی های یادگیری آشکار باقی می مانند. شایع‌ترین علائم مربوط به مهارت‌های شناختی یا زبانی است و باعث ایجاد مشکلاتی در مهارت‌های شنیداری، مهارت‌های زبانی (از جمله صحبت کردن، خواندن یا نوشتن) و عملیات ریاضی می‌شود.

انواع شایع 

  • دیسکولیا (مشکلات عملیات ریاضی)
  • دیسگرافی (مشکلات با دست خط)
  • اختلالات پردازش اطلاعات (ناتوانی در استفاده کامل از اطلاعات حسی)
  • مشکلات مربوط به زبان، یا مشکل در ارتباطات کلامی و نوشتاری متناسب با سن
  • ناتوانی خواندن یا نارساخوانی
  • تاخیر قابل توجه در دستیابی به نقطه عطف رشد، در حالی که سایر مناطق طبیعی یا بالاتر از حد متوسط ​​هستند.

درمان اختلالات یادگیری

درمان های توانبخشی از جمله کاردرمانی و گفتاردرمانی در کنار درمان های روانشناسی درمان اصلی انواع اختلال یادگیری هستند که در مرکز خانه توانبخشی در جردن ارائه می شوند.

گاهی نیز دارو برای کنترل علائم و عوارض تجویز می شود اما جز درمان اصلی اختلال یادگیری محسوب نمی شود.

والدین نقش کلیدی در درمان اختلال یادگیری دارند. آنها اغلب متوجه اولین نشانه های ناتوانی های یادگیری می شوند و سرعت درمان را در آینده تعیین می کنند. کودکان می توانند با اختلالات یادگیری خود در خانه و مدرسه مقابله کنند، به شرطی که در این مسیر راهنمایی مناسبی داشته باشند.

قبل از شروع درمان اختلال یادگیری، باید بدانید که فرزند شما ممکن است دارای کدام اختلال یادگیری باشد. انواع مختلفی از ناتوانی های یادگیری وجود دارد که همگی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. درمان نارساخوانی با درمان دیسکالکولیا متفاوت است زیرا شرایط به روش های مختلفی بر مغز تأثیر می گذارد.

تست روانشناسی برای شناسایی اختلالات یادگیری در کودکان و بزرگسالان استفاده می شود. با ارزیابی یک متخصص حوزه اختلالات یادگیری که می تواند روانشناس یا کاردرمانگر متخصص باشد ، باید نوع اختلال یادگیری مشخص و درمان بر اساس آن انجام بگیرد.

مشاوره برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

مشاوره کودک برای درمان اختلال یادگیری طراحی نشده است، اما می تواند به سایر ناامیدی های مرتبط با این بیماری کمک کند. به عنوان مثال، کودکی که در مدرسه مشکل دارد ممکن است افسرده، سرکش یا از نظر اجتماعی منزوی شود. مشاوره کودک به کودک کمک می کند تا عزت نفس خود را تقویت کند، خشم خود را کنترل کند، احساسات خود را درک کند و از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شود.

والدین نیز می توانند از مشاوره بهره مند شوند. داشتن کودکی با ناتوانی های یادگیری ممکن است باعث فشار و استرس اضافی بر والدین شود، اما این چیزی است که می توان در درمان بر آن غلبه کرد.