کلینیک حافظه و شناخت سالمندان

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. کلینیک حافظه و شناخت سالمندان
کلینیک حافظه و شناخت سالمندان

کلینیک حافظه و شناخت سالمندان در جردن با هدف بهبود توانایی های شناختی در سالمندان خدمات توانبخشی ذهنی را ارائه می دهد.

با بالا رفتن سن افراد، بسیاری از توانایی های شناختی افراد به آرامی شروع به کاهش می کنند. مداخلات خاص مانند فعال نگه داشتن اجتماعی، ذهنی و بدنی علاوه بر اتخاذ تغییرات صحیح رژیم غذایی می تواند زوال شناختی را در افراد مسن کند کند.

کاهش توانایی های شناختی شامل اختلال در حافظه کاری کوتاه مدت، سرعت پردازش، بازیابی خاطرات و اطلاعات، توجه و حل مسئله است.

کاهش تدریجی توانایی های ذهنی و شناختی با افزایش سن بخشی از روند طبیعی پیری است. با این حال، کاهش سریعتر و پیشرونده شناختی معمولاً نشان دهنده زوال عقل است – که بخشی از پیری سالم نیست.

اغلب، بسیاری از عوامل خطر قابل تعدیل دخیل در شروع زوال عقل هستند و تعدیل آنها توسط خدماتی که متخصصان ما در کلینیک حافظه و شناخت می تواند به طور بالقوه زوال شناختی را کاهش دهد یا حتی از آن به طور کامل جلوگیری کند. در افراد مسن سالم می توان وظایف خاصی را انجام داد و اقداماتی برای کاهش سرعت زوال شناختی و در برخی موارد حتی بهبود بالقوه انجام داد.

نشان داده شده است که افرادی که با مشاغل محرک شناختی (مانند معلمان، پزشکان، نوازندگان، خلبانان و غیره) یا با سطح تحصیلات بالاتر (مثلاً دانشگاهیان) کار می کنند، اغلب سطح بالاتری از توانایی شناختی را در دوران سالمندی حفظ می کنند.

داشتن سطح تحصیلات بالاتر می تواند اثرات محافظتی بر حافظه و همچنین محافظت از سرعت و توانایی های پردازش داشته باشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که حتی در افرادی که دارای تحصیلات عالی و مشاغل محرک شناختی هستند، در نهایت با افزایش سن، توانایی‌های شناختی نیز به آرامی شروع به کاهش می‌کنند، اما در مقایسه با افرادی که تحصیلات پایین‌تری دارند و مشاغل محرک شناختی کمتری دارند.

برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که وضعیت اجتماعی-اقتصادی و تجربیات گذشته نیز می توانند به شدت بر عملکرد شناختی در دوران سالمندی تأثیر بگذارند.

صرف نظر از شرایط ذکر شده، راه های زیادی وجود دارد که توانایی شناختی را می توان در افراد مسن تثبیت یا حتی بهبود بخشید.

کلینیک حافظه و شناخت

فعالیت‌های اجتماعی ، تفریحی و بازی‌های آموزشی مغز
سالمندانی که به طور منظم با افراد دیگر ارتباط اجتماعی دارند می‌توانند با موفقیت سلامت شناختی و روانی را حفظ کرده و بهبود بخشند.

فعال بودن اجتماعی همچنین مستلزم افزایش انگیزه برای انجام فعالیت های بدنی است که همه اینها نتایج مفیدی برای سلامت شناختی در افراد مسن دارند.

فعالیت‌ها یا بازی‌های فراغتی که از نظر شناختی نیاز دارند، مانند شطرنج، نیاز به استفاده از حافظه کاری و مهارت‌های استدلال اجرایی دارد.

در نتیجه، افراد مسن‌تری که بیشتر شطرنج بازی می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این کار را نمی‌کنند، معمولاً حافظه کاری و مهارت‌های استدلال بهتری دارند. سایر بازی های مفید مانند جدول کلمات متقاطع یا سودوکو نیز توانایی شناختی بالاتری دارند.

آموزش حافظه همچنین می تواند علاوه بر توانایی شناختی منجر به بهبود تمرکز و توجه، آرامش، بینش شخصی و انگیزه شود و بنابراین چنین فعالیت هایی نه تنها ممکن است توانایی شناختی را افزایش دهد، بلکه سایر پیامدهای رفتاری را نیز افزایش دهد که منجر به بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی فرد می شود و سلامت روانی (یعنی کاهش احتمال افسردگی) را تضمین می کند.

فعالیت بدنی
فعالیت بدنی باعث افزایش جریان خون و سطح اکسیژن بدن از جمله به مغز نیز می شود. مطالعات نشان می دهند افرادی که بالاترین سطح فعالیت بدنی داشتند، 20 درصد کاهش خطر زوال شناختی و زوال عقل را دارند.

حتی صرف زمان کمتری برای نشستن می تواند برخی از اثرات سبک زندگی کم تحرک را خنثی کند. فعالیت های سبک مانند پیاده روی سریع، باغبانی و …

برنامه های فعالیت بدنی برای افراد مسن، همراه با تمرینات تحریک شناختی (مانند بازی های تمرین مغز) می تواند منجر به بهبود قابل توجهی در سلامت کلی شناختی و سلامت روان شود. 

رژیم غذایی
نشان داده شده است که تغذیه و رژیم غذایی در افراد جوان یا میانسال تأثیر عمیقی بر توانایی شناختی در مراحل بعدی زندگی دارد.

میوه های تازه، سبزیجات، ماهی (امگا 3)، با گوشت قرمز بسیار کم می تواند یک برنامه غذایی مفید باشد. رژیم های غذایی مانند این ها سرشار از مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی هستند و اثرات محافظت کننده عصبی دارند.

 

کلمات مرتبط :

کلینیک حافظه و شناخت در سالمندان – توانبخشی ذهنی سالمندان – پیشگیری از آلزایمر – پیشگیری از زوال عقل در سالمندان – مرکز توانبخشی در جردن – کلینیک کاردرمانی در جردن – مرکز گفتاردرمانی در جردن