اختلال بلع

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. اختلال بلع
اختلال بلع

اختلال بلع یا همان دیسفاژی مشکلی است که با تعدادی از اختلالات عصبی همراه است. این مشکل می تواند در هر مرحله از فرآیند طبیعی بلع رخ دهد، زیرا غذا و مایعات از دهان، پشت گلو، از طریق مری و به معده حرکت می کنند. مشکلات می تواند از ناتوانی کامل در بلع، تا سرفه یا خفگی به دلیل ورود غذا یا مایعات به نای که به آن آسپیراسیون گفته می شود، متغیر باشد.

هنگامی که آسپیراسیون مکرر است ، ممکن است فرد در معرض خطر ابتلا به ذات الریه باشد. غذا ممکن است در گلو گیر کند یا نتوانند بزاق خود را ببلعند.

بیماری های عصبی که می توانند باعث اختلال بلع شوند عبارتند از: سکته مغزی (شایع ترین علت دیسفاژی). آسیب تروماتیک مغز، فلج مغزی، بیماری پارکینسون و سایر اختلالات عصبی دژنراتیو مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، مولتیپل اسکلروزیس، فلج فوق هسته ای پیشرونده، بیماری هانتینگتون و میاستنی گراویس. دیستروفی عضلانی و دیستروفی میوتونیک با دیسفاژی همراه است، که همچنین علامت اصلی دیستروفی عضلانی چشمی، یک اختلال ژنتیکی پیشرونده نادر است.

برای کسانی که دچار اختلال بلع هستند، انتقال مایعات یا غذا از دهان به معده به تلاش و زمان بیشتری نیاز دارد. اختلالات بلع در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد مسن بیشتر شایع است.

علائم اختلال بلع

  • درد هنگام بلع
  • سرفه مکرر در هنگام بلعیدن
  • صدای خس خس در هنگام غذا خوردن
  • احساس گیر کردن غذا در گلو یا سینه یا پشت سینه
  • افزایش آب دهان
  • گرفتگی صدا
  • دل درد مکرر
  • برگشت غذا یا اسید معده به گلو
  • کاهش وزن بدون دلیل

عوارض اختلال بلع

دیسفاژی گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات بیشتر شود.

یکی از رایج‌ترین مشکلات سرفه یا خفگی است، زمانی که غذا به سمت «اشتباه» رفته و راه هوایی شما را مسدود می‌کند. این می تواند منجر به عفونت قفسه سینه، مانند ذات الریه آسپیراسیون شود که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد.

ذات الریه آسپیراسیون می تواند پس از مصرف چیزی مانند یک تکه کوچک غذا ایجاد شود.

علائم هشدار دهنده پنومونی آسپیراسیون عبارتند از:

دیسفاژی ممکن است به این معنی باشد که به دلیل ترس از خفگی از خوردن و آشامیدن اجتناب می کنید، که می تواند منجر به سوء تغذیه و کم آبی بدن شود.

دیسفاژی همچنین می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد زیرا ممکن است از لذت بردن از وعده های غذایی جلوگیری کند.

اگر کودکان مبتلا به اختلال بلع طولانی مدت به اندازه کافی غذا نخورند، ممکن است مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد جسمی و ذهنی را دریافت نکنند.

کودکانی که در خوردن غذا مشکل دارند نیز ممکن است زمان غذا خوردن را استرس زا ببینند که ممکن است منجر به مشکلات رفتاری شود.

درمان اختلال بلع

برنامه های درمانی بسته به نوع و علت اختلال بلع متفاوت است. برخی از تکنیک‌هایی که متخصص گفتاردرمانی استفاده می‌کنند عبارتند از: تمرین‌های بلع، موقعیت‌ها یا استراتژی‌های خاص برای کمک به فرد برای بلع بهتر

تغییر رژیم غذایی افراد به بسیاری از افراد کمک می‌کند، همچنین یادگیری روش‌های مختلف غذا خوردن و جویدن که خطر آسپیراسیون را کاهش می‌دهد.

گاهی اوقات درمان دارویی که به اختلال عصبی کمک می کند نیز می تواند به دیسفاژی کمک کند. در برخی از افراد، تزریق سم بوتولینوم می تواند زمانی که غذا یا مایعات نتواند وارد مری شود و به معده وارد شود، کمک کند.

افراد دارای ناتوانی شدیدتر ممکن است به جراحی یا قرار دادن لوله های تغذیه نیاز داشته باشند.

 

کلمات مرتبط :

اختلال بلع – درمان دیسفاژی – درمان اختلالات بلع – گفتاردرمانی در جردن – گفتاردرمانی برای اختلالات بلع – گفتاردرمانی در میرداماد