توانبخشی بیماری پارکینسون

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. توانبخشی بیماری پارکینسون
توانبخشی بیماری پارکینسون

توانبخشی بیماری پارکینسون در مرکز توانبخشی و کاردرمانی خانه توانبخشی بر اساس بروزترین متدهای توانبخشی و با کادری مجرب و متخصص ارائه می شود.

هنگامی که فرد با بیماری پارکینسون (PD) زندگی می کند، علائم می توانند با پیشرفت بیماری تغییر کنند. متخصصان توانبخشی می توانند به مدیریت علائم بیمار در هر مرحله کمک کنند. 

فیزیوتراپیست ها و کاردرمانگران و آسیب شناسان گفتار و زبان می تواند با تخفیف عوارض ناشی از پارکینسون کیفیت زندگی بیماران را تا حد زیادی بهبود بخشند.

توانبخشی بیماری پارکینسون

فیزیوتراپی

توانایی حرکت در اطراف و فعال ماندن برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون از تشخیص در طول دوره بیماری مهم است. نقش فیزیوتراپی این است که به بیمار کمک کند به خوبی و تا زمانی که ممکن است حرکت کند و در عین حال توانایی حرکت را افزایش دهد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که فیزیوتراپی از جمله تمرین راه رفتن و تعادل، تمرین مقاومتی و ورزش منظم – ممکن است به بهبود یا جلوگیری از علائم PD کمک کند.

کاردرمانی

کاردرمانی (OT) به بیمار مبتلا به پارکینسون کمک می‌کند تا به دنبال فعالیت‌هایی باشد که زندگی را معنادار می‌کند و فرد را تا حد ممکن مستقل نگه می‌دارد – چه در کار، سرگرمی‌ها، زندگی اجتماعی یا صرفاً در مراقبت از خود.

یک کاردرمانگر استراتژی هایی را شناسایی می کند که به بیمار امکان می دهد به انجام فعالیت هایی که برای وی مهم هستند ادامه دهد. هر فرد مبتلا به PD بر اساس علائم و پیشرفت بیماری خود و همچنین سبک زندگی فردی، علایق و اولویت ها اهداف متفاوتی خواهد داشت.

یک متخصص کاردرمانی بیماری پارکینسون تلاش می کند تا راه هایی را بیابد تا نقاط قوت شخصی فرد را با فعالیت ها و محیطی که به شوی در رسیدن به اهدافش کمک می کند، مطابقت دهد.

افراد مبتلا به PD ممکن است متوجه تغییراتی در سهولت انجام حرکات دست و انگشت شوند. یک کاردرمانگر می تواند به ارزیابی و ارائه توصیه هایی برای بهبود هماهنگی دست کمک کند، از جمله:

  • بیمار به طور منظم دست و انگشتان خود را ورزش دهد.
  • در تمرینات دستی لذت بخش و محرک، مانند باغبانی شرکت کند.
  • از مسواک، برس مو و ابزار نوشتاری با دسته های بزرگتر استفاده کنید
  • از هر دو دست در کارها استفاده کند و یک دست را بر دیگری ترجیح ندهد

گفتار درمانی

گفتاردرمانی یکی از مهم ترین ارکان برنامه توانبخشی بیماری پارکینسون است که توسط متخصصان ما در مرکز خانه توانبخشی ارائه می شود. تحقیقات نشان می دهد که تا 89 درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مشکلات گفتاری را تجربه می کنند. این تغییرات ممکن است شامل حجم کم، یکنواختی، کیفیت صدای پایین، سرعت گفتار کند و یا کاهش وضوح باشد. در نتیجه، افراد مبتلا به پارکینسون گزارش می‌کنند که در مقایسه با افراد بدون PD، کمتر در گفتگو شرکت می‌کنند یا در محیط‌های اجتماعی اعتماد ندارند.

ارتباطات یک عنصر کلیدی در کیفیت زندگی و اعتماد به نفس برای افراد مبتلا به PD است. اختلالات گفتاری می تواند به تدریج کیفیت زندگی فرد مبتلا به PD را کاهش دهد. آسیب شناس گفتار و زبان می تواند کمک کند. هرچه زودتر یک فرد ارزیابی گفتار پایه و گفتار درمانی را دریافت کند، احتمال بیشتری دارد که با پیشرفت بیماری، مهارت های ارتباطی موثر خود را حفظ کند.

علاوه بر بهبود مشکلات گفتاری با گفتاردرمانی پارکینسون، یک گفتاردرمانگر می تواند ایمنی بلع را نیز مورد توجه قرار دهد. افراد مبتلا به پارکینسون ممکن است تغییراتی در بلع مایعات یا مواد جامد حس کنند که می تواند منجر به سوء تغذیه، کم آبی، خفگی یا آسپیراسیون شود. یک گفتاردرمانگر می تواند عملکرد بلع را در مبتلایان به پارکینسون بهبود بخشد.

 

کلمات مرتبط :

توانبخشی بیماری پارکینسون – کاردرمانی برای پارکینسون – گفتاردرمانی برای پارکینسون – مرکز توانبخشی پارکینسون – گفتاردرمانی در جردن – کاردرمانی در جردن