آرتروز در سالمندان

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. آرتروز در سالمندان
آرتروز در سالمندان

آرتروز در سالمندان شایع ترین بیماری مفصلی در بین این عزیزان است که با بروز درد ، التهاب و محدودیت در حرکات مفصل مبتلا همراه است و می تواند سبب بروز مشکلاتی در عملکرد روزانه فرد سالمند و وابستگی وی به اطرافیان شود.

آرتروز هزینه های نگهداری و توانبخشی سالمندان را افزایش می دهد و سبب کاهش استقلال فرد سالمند برای زندگی بطور مستقل می شود.

آرتروز علت اصلی ناتوانی در افراد بالای 65 سال است و 70 تا 90 درصد از افراد سالمند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آرتروز در سالمندان نه تنها شایع ترین بیماری مفصلی است، بلکه یکی از علل اصلی ناتوانی در افراد بالای 65 سال است و با شرایط همراه، افزایش مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی همراه است.

آرتروز در افراد مسن دردناک، ناراحت کننده است و می تواند ناتوان کننده باشد. کاهش تحرک را به همراه دارد که نباید دست کم گرفت. فعالیت‌های ساده مانند پیاده‌روی، خرید یا حتی سوار شدن در ماشین می‌تواند دشوار و چالش‌برانگیز باشد.

آرتروز زمانی رخ می دهد که غضروف، بافتی که انتهای استخوان ها را در مفاصل محافظت می کند، شکسته و فرسوده می شود. در برخی موارد، تمام غضروف ها ممکن است فرسوده شوند و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده شوند.

عوامل خطر

  • افزایش سن
  • اضافه وزن
  • حرکات تکراری مفصل مانند خم و راست کردن مکرر زانو
  • عوامل ژنتیکی
  • آسیب دیدگی مفصل در گذشته
  • ناهنجاری های مفصلی

علائم آرتروز

  • سفتی و درد خفیف و مزمن مفصل
  • تورم و حساس شدن مفصل.
  • سفتی مفصل پس از بلند شدن از رختخواب.
  • شنیده شدن صدا از مفصل که ناشی از سایش استخوان روی استخوان است.

درمان و توانبخشی آرتروز در سالمندان

اهداف درمان شامل کنترل درد، بهبود و یا حفظ عملکرد و تحرک مفاصل، و بهبود کیفیت زندگی فرد سالمند است.

در حالی که آسیب مفصلی ناشی از آرتروز قابل برگشت نیست اقدامات توانبخشی برای کمک به تسکین علائم ، بهبود دامنه حرکتی ، کاهش محدودیت ها و جلوگیری از تخریب بیشتر غضروف مفصلی ارائه می شود.

اقدامات توانبخشی از جمله کاردرمانی برای کمک به بهبود علائم و عوارض آرتروز در سالمندان کمک زیادی به بهبود کیفیت زندگی سالمندان عزیز می کند.

ورزش منظم تحرک را تشویق می کند و به رشد عضلات و تاندون ها برای جذب استرس و جلوگیری از آسیب بیشتر ناشی از آرتروز کمک می کند.

ترکیبی از ورزش‌های هوازی (مانند پیاده‌روی)، تمرینات مقاومتی (مانند تمرین با وزنه)، و کشش (مثلاً یوگا) ممکن است برای بیماران مبتلا به آرتروز مفید باشد.

کاردرمانی برای آرتروز در سالمندان

متخصصان کاردرمانی می توانند به افراد سالمند کمک کنند تا با غلبه بر چالش های ناشی از آرتروز زندگی با کیفیت تری را تجربه کنند.

کاردرمانگر به افراد مبتلا به آرتروز کمک می‌کند تا توانایی خود را برای مشارکت ایمن در فعالیت‌ها و افزایش کیفیت زندگی خود به حداکثر برسانند. 

بسیاری از افراد مبتلا به آرتروز وقتی متوجه می شوند که آرتریت فعالیت های کاری خاص یا کارهای ساده ای مانند بستن دکمه های پیراهن را دشوار می کند، به دنبال کمک گرفتن از یک متخصص توانبخشی می روند.

کاردرمانگران به افراد آموزش می دهند که چگونه از مفاصل خود با انجام وظایف به روش هایی متفاوت از آنچه که قبلاً استفاده می کنند، مانند استفاده از هر دو دست یا استفاده از دستگاه کمک کننده، محافظت کنند.

کاردرمانگران در مواردی با توصیه به تهیه آتل و ابزارهای کمکی به محافظت از مفصل مبتلا به آرتروز در سالمندان ، کاهش فشار و استرس بر مفصل آسیب دیده و جلوگیری از تغییر شکل مفصل کمک می کنند.

افراد مبتلا به آرتروز واقعاً از وسایل کمکی سود می‌برند، زیرا به آنها کمک می‌کنند کارهای بیشتری را با درد کمتر انجام دهند. 

تمرینات ورزشی نیز به افزایش دامنه حرکتی، انعطاف‌پذیری و قدرت آنها کمک می‌کند. 

آرتروز یک بیماری مزمن است، بنابراین با گذشت زمان ادامه می یابد و تغییر می کند. کاردرمانی گزینه خوبی برای هر کسی است که آرتروز یا شرایط مرتبط با آن را دارد که علاقه مند به یادگیری نحوه انجام کارهای روزمره است که چالش برانگیزتر می شوند.

 

کلمات مرتبط :

کاردرمانی برای سالمندان – کاردرمانی افراد سالمند – کاردرمانی در جردن – کاردرمانی در سالمندان – کاردرمانی در میرداماد – توانبخشی سالمندان