کلاسهای حافظه برای سالمندان

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. کلاسهای حافظه برای سالمندان
کلاسهای حافظه برای سالمندان

کلاسهای حافظه برای سالمندان با هدف تقویت حافظه در افراد سالمند و جلوگیری و به تعویق انداختن مشکلاتی همچون آلزایمر و زوال عقل خدمات ارزشمندی ارائه می دهند. در مرکز نگهداری روزانه سالمندان ، متخصص طب سالمندی و متخصصان توانبخشی انواع تمرینات مغزی را برای کمک به تقویت حافظه در سالمندان و بهبود اختلال حافظه در سالمندان ارائه می دهند. اکثر متخصصان معتقدند که تمرینات حافظه برای سالمندان معمولاً باید شامل فعالیت‌ های دنیای واقعی باشد، اما برخی از برنامه‌های بالینی ثابت شده برای تمرین مغز نیز وجود دارد که به طور موثر عملکرد مغز و حافظه را بهبود می‌بخشد. اعتقاد بر این است که کلید داشتن ذهن تیزتر در درجه اول در چهار چیز خلاصه می شود: فعال نگه داشتن ذهن با یادگیری چیزهای جدید، تغییر روال خود، مراقبت از بدن خود از طریق یک رژیم غذایی سالم و ورزش، و بازی های فکری.

کلاسهای حافظه برای سالمندان شامل بازی های گروهی ، بازهای فکری و ذهنی ، تمرینات ذهنی و آموزش مهارتهای جدید است. یادگیری مهارتهای جدید با با چالش کشیدن مهارت های مغزی می تواند خطر بروز آلزایمر را تا حد زیادی کاهش دهد.

گم کردن کلید، قرار دادن اشتباه کیف پول، یا فراموش کردن نام یک نفر از تجربیات رایج است. اما برای افراد نزدیک به 65 سال یا بالای 65 سال، چنین نقص های حافظه می تواند ترسناک باشد. آنها نمی دانند که آیا بیماری آلزایمر دارند یا نوع دیگری از زوال عقل. ابتلا به آلزایمر یک ترس گسترده در افراد مسن است.

خبر خوب این است که بیماری آلزایمر بخش طبیعی پیری نیست. اکثر افراد مسن آلزایمر نمی گیرند! کمتر از 1 نفر از هر 5 نفر بالای 65 سال و کمتر از نیمی از افراد بالای 85 سال به این بیماری مبتلا هستند. با این حال، درک این نکته مهم است که مغز ما در طول زمان تغییر می‌کند، و تشخیص تغییرات عادی از تغییراتی که نیاز به توجه پزشکی و روان‌شناختی دارند، مفید است.

چه تغییرات مغزی برای افراد مسن طبیعی است؟

اگرچه نورون های جدید در طول زندگی ما رشد می کنند، مغز ما در اوایل دهه بیست سالگی به حداکثر اندازه خود می رسد و سپس به آرامی شروع به کاهش حجم می کند. جریان خون به مغز نیز با گذشت زمان کاهش می یابد. خبر خوب این است که بسیاری از مطالعات نشان داده اند که مغز قادر به رشد مجدد و یادگیری و حفظ حقایق و مهارت های جدید در طول زندگی است، به ویژه برای افرادی که به طور منظم ورزش می کنند و مکرر تحریکات فکری دارند. اگرچه تفاوت‌های زیادی بین افراد وجود دارد، برخی از توانایی‌های شناختی تا سنین بالاتر به خوبی بهبود می‌یابند، برخی ثابت هستند و برخی کاهش می‌یابند.

آموزش ها در کلاسهای حافظه برای سالمندان

یادگیری مهارت های جدید

یادگیری یک مهارت جدید می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تا حد زیادی کاهش دهد،  با تقویت ارتباطات بین بخش‌هایی از مغز، قدرت مغز را تقویت می‌کند و پیری شناختی را کاهش می‌دهد. همیشه چیز جدیدی برای یادگیری وجود دارد! یادگیری زبان جدید حتی در سطح بسیار ابتدایی ، یادگیری عکاسی ، یادگیری استفاده از نرم افزارهای رایانه ای و یا یادگیری یک ساز جدید همه می توانند به تقویت مغز کمک کنند.

کلاسهای حافظه برای سالمندان

رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی  در کلاسهای حافظه برای سالمندان

آیا می دانستید سبک زندگی سالم و ورزشهای روزانه برای سالمندان می تواند خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد؟ با تغذیه سالم، پرهیز از نمک و شکر زیاد و حفظ فشار خون سالم از مغز خود مراقبت کنید. رژیم غذایی مناسب ممکن است زوال شناختی را کاهش دهد. بدن خود را با یک برنامه منظم تناسب اندام به حرکت درآورید. فقط 45 دقیقه ورزش سه روز در هفته می تواند حجم مغز را افزایش دهد. به پیاده روی در خارج از منزل بروید یا چند تمرین آسان در داخل خانه انجام دهید تا تأثیر مثبتی بر بدن و ذهن خود داشته باشید.

بازی های مناسب برای تقویت حافظه در سالمندان

برخی بازی‌ها می‌توانند به تحریک مغز افراد مسن برای بهبود سلامت روان و مهارت‌های حافظه کمک کنند. آنها همچنین ممکن است احساس استقلال بیشتری داشته باشند، بتوانند بهتر تمرکز کنند، اطلاعات را سریعتر دریافت و پردازش کنند و شاهد بهبود هماهنگی و مهارت های حرکتی خود باشند.

حل پازل سودوکو برای تیز نگه داشتن ذهن سالمندان با حفظ مهارت های تفکر منطقی و توانایی های ذهنی آنها عالی است. سودوکو یک بازی محبوب در میان نسل های قدیمی است زیرا آنها را تشویق می کند تا از قسمت های مختلف مغز استفاده کنند که ممکن است لزوماً در زندگی روزمره از آنها استفاده نکنند. بهتر از همه، یک بازی موفق سودوکو می‌تواند حس موفقیت را برای افراد مسن ایجاد کند. عزیزان شما می توانند این بازی را به صورت آنلاین بازی کنند، یا اگر با کامپیوتر راحت نیستند، منابع قابل چاپ فراوانی در دسترس هستند.

هنر و صنایع دستی یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که سالمندان می‌توانند در آن شرکت کنند، زیرا استفاده از هر دو طرف مغز را تشویق می‌کند – سمت چپ برای برنامه‌ریزی آنچه ساخته می‌شود و سمت راست برای ایجاد خلاقیت. هنر می‌تواند ذهن را مشغول نگه دارد، بدون اینکه آن را تحت استرس قرار دهد. در کلاسهای حافظه برای سالمندان بسیاری از این فعالیت ها گنجانده شده است.

اینترنت منابع زیادی را برای بازی های آنلاین برای سالمندان فراهم می کند. فقط مطمئن شوید که نظرات آنلاین را بخوانید یا ابتدا خودتان بازی ها را امتحان کنید، زیرا گاهی اوقات اگر بازی بیش از حد چالش برانگیز باشد، ممکن است باعث ناامیدی شود. مهمتر از همه، مطمئن شوید که بازی ها لذت بخش هستند. اگر بازی‌ها بیش از حد مشکل هستند، ممکن است فرد مورد علاقه‌تان بی‌علاقه شود.

شطرنج یک بازی استراتژی است که استدلال منطقی و حل مسئله را در بین شطرنج بازان مسن تقویت می کند. ممکن است شخص مورد علاقه شما در مورد بازی شطرنج نگران باشد زیرا در ابتدا می تواند پیچیده به نظر برسد. با این حال، هنگامی که آنها از آن استفاده کنند، تنها پس از چند ماه، می توانند مزایای بزرگی مانند افزایش IQ و افزایش سطح تمرکز را ببینند.