ورزشهای روزانه برای سالمندان

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. ورزشهای روزانه برای سالمندان
ورزشهای روزانه برای سالمندان

ورزشهای روزانه برای سالمندان یکی از خدمات مهم و ارزشمندی است که در باشگاه سالمندی و مرکز نگهداری روزانه سالمندان خانه توانبخشی ارائه می شود. با افزایش سن، فعال ماندن می تواند به یک چالش جدی تبدیل شود. بدن و ذهن ما ممکن است مانند گذشته سریع عمل نکند، گاهی اوقات ممکن است شرایط سلامتی را در نظر بگیریم، و وقتی متوجه می‌شویم که توانایی‌های فیزیکی ما در طول زمان تغییر کرده‌اند، می‌تواند مایوس‌کننده باشد. با این حال، برای سالمندان ضروری است که ورزش منظم و حفظ یک سبک زندگی سالم را در اولویت قرار دهند تا از ایجاد یا بدتر شدن شرایط سلامت روانی و جسمی جلوگیری کنند. بهبود قدرت، تراکم استخوان و تعادل با ورزشهای روزانه برای سالمندان نیز می تواند به کاهش خطر سقوط کمک کند.بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات پیشگیری و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، افراد مسن می توانند مجموعه ای از مزایا را از فعالیت بدنی دریافت کنند، از بهبود نمرات سلامت جسمی، عاطفی و اجتماعی تا کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان.

فعال ماندن با افزایش سن به دلایل ذهنی، فیزیکی و عاطفی بسیار مهم است. شرکت در ورزش، چه به صورت انفرادی و چه به عنوان بخشی از یک باشگاه، گروه یا تیم، راهی فوق‌العاده برای ایجاد یک جرقه ثابت انگیزه برای ادامه حرکت است. ورزشهای روزانه برای سالمندان به‌ ویژه با بالا رفتن سن و از دست دادن عضلات و استخوان‌های بدن‌مان اهمیت دارد. ورزش می تواند راهی عالی برای افراد مسن برای بهبود سلامت قلبی عروقی، قدرت اسکلتی عضلانی و حتی هماهنگی و تعادل آنها باشد. ناگفته نماند، این یک فرصت عالی برای اجتماعی بودن است.

مزایای ورزشهای روزانه برای سالمندان

شروع یک ورزش جدید و ادامه دادن به ورزش فعال در سنین بالا می تواند فواید زیادی را هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی به همراه داشته باشد. برخی از مزایای کلیدی درگیر شدن در یک ورزش جدید با افزایش سن عبارتند از:

بهبود آمادگی جسمانی: شرکت در یک ورزش جدید به وارد کردن فعالیت بدنی بیشتر در برنامه هفتگی شما کمک می کند. افزایش فعالیت بدنی برای بهبود بسیاری از اعضای بدن شما از جمله قدرت عضلانی، تعادل و هماهنگی کلیدی است و همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 35 درصد کاهش می دهد.
تحریک ذهنی: تسلط بر یک ورزش جدید مستلزم میزان زیادی درگیری ذهنی و مهارت های حل مسئله است. این نیاز به مغز شما دارد که قوانین، استراتژی ها و تکنیک های جدیدی را بیاموزد که می تواند به بهبود عملکرد شناختی و چابکی ذهنی کمک کند. ادامه به چالش کشیدن و استفاده از مغز با بالا رفتن سن برای بهبود تمرکز، وضوح و حافظه ضروری است.
تعامل اجتماعی: ایجاد ارتباطات جدید و ایجاد روابط دوستانه گاهی اوقات می تواند با افزایش سن چالش برانگیز باشد. با این حال، پیوستن به یک تیم ورزشی یا درگیر شدن در فعالیت‌های گروهی، فرصتی عالی برای تعامل اجتماعی و مشارکت اجتماعی است. این فرصتی را برای ملاقات با افراد دیگر با علایق و سرگرمی های مشابه فراهم می کند که به طور کلی به بهبود رفاه عاطفی، تنهایی و انزوا کمک می کند.

ورزشهای روزانه برای سالمندان

بهترین ورزشهای روزانه برای سالمندان

پیاده روی برای سالمندان

پیاده روی یک ورزش ملایم است که افراد در هر سنی می توانند از آن لذت ببرند و آن را به یک انتخاب عالی برای افراد مسن تبدیل می کند. ثابت شده است که پیاده روی نه تنها استرس و اضطراب را بهبود می بخشد، بلکه سلامت قلب و عروق را تقویت می کند، ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند و همچنین تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد. به‌علاوه، پیاده‌روی در خارج از منزل، امتیاز اضافی هوای تازه، فرصتی برای لذت بردن از طبیعت یا هم‌نشینی با یک دوست یا اعضای خانواده را فراهم می‌کند.

شنا برای سالمندان

شنا به دلیل ماهیت کم فشاری که دارد یک ورزش فوق العاده برای سالمندان است. شناور بودن آب فشار وارده بر مفاصل را کاهش می دهد و خطر آسیب را به حداقل می رساند. شنا چندین گروه عضلانی را درگیر می کند، انعطاف پذیری را افزایش می دهد و استقامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، فعالیت های مبتنی بر آب به ویژه برای افراد مبتلا به آرتریت یا سایر بیماری های مرتبط با مفصل مفید است.

یوگا برای سالمندان

یوگا فواید زیادی برای سالمندان دارد، از جمله افزایش انعطاف پذیری، بهبود تعادل، افزایش قدرت و کاهش استرس. کشش‌ها و حالت‌های ملایم آن را می‌توان برای تطبیق با توانایی‌های فردی تغییر داد و برای افراد با تحرک محدود مناسب است. تمرین منظم یوگا باعث ارتقای سلامت مفاصل و رفاه ذهنی می شود و آن را به گزینه ای عالی برای فعال و انعطاف پذیر ماندن تبدیل می کند.

دوچرخه سواری از بهترین ورزشهای روزانه برای سالمندان است

دوچرخه‌سواری یک فعالیت قلبی عروقی کم‌ فشار است که می‌توان آن را متناسب با نیازهای فرد تطبیق داد. تناسب اندام قلبی عروقی را بهبود می بخشد، عضلات پا را تقویت می کند و استقامت کلی را افزایش می دهد. دوچرخه‌سواری را می‌توان هم در فضای باز و هم در داخل خانه با دوچرخه‌های ثابت لذت برد که از نظر دسترسی و ایمنی انعطاف‌پذیری را فراهم می‌کند.

مرکز نگهداری روزانه سالمندان

در مرکز نگهداری روزانه سالمندان در شمال تهران ورزشهای روزانه برای سالمندان با هدف بهبود تحرک ، بهبود شرایط روحی – روانی و همچنین بهبود عملکرد جسمانی ارائه می شود. خدماتی که در مرکز نگهداری روزانه سالمندان ارائه می شود فراتر از سایر مراکز نگهداری است ، در این مرکز با ارائه خدمات ویژه کمک زیادی به بهبود کیفیت زندگی سالمندان عزیز می شود.

در این مرکز سالمندان می توانند از فعالیت های هدفمند مانند موسیقی درمانی ، کاردرمانی شناختی و گروه درمانی در بازه های زمانی منظم در طول روز با هدف کنترل مشکلاتی مانند زوال مغز و افسردگی بهره مند شوند.سالمندان عزیز با اختلالات آلزایمر و زوال عقل، سکته مغزی، پارکینسون، ام اس، اختلالات نورولوژی و ارتوپدی می‌ توانند در این کلاسها شرکت کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.