مشکل توجه و تمرکز در کلاس درس

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. مشکل توجه و تمرکز در کلاس درس
مشکل توجه و تمرکز در کلاس درس

مشکل توجه و تمرکز در کلاس درس می تواند برای بسیاری از دانش آموزان رخ دهد. اغلب کودکان در برخی مواقع در توجه به کلاس مشکل دارند. وقتی این اتفاق می افتد، به خصوص در مورد دانش آموزان دوران ابتدایی، والدین تعجب می کنند که چرا فرزندشان نمی تواند تمرکز کند و آیا ممکن است فرزندشان در یادگیری مشکل داشته باشد. مهم است بدانید که هر دانش آموزی که در مدرسه مشکل تمرکز دارد، مشکلات یادگیری مانند ADD یا بیش فعالی ADHD ندارد. در بسیاری از موارد، مشکلات توجه و تمرکز کودک در مدرسه می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود.

علائم رایجی که نشان می دهد کودک شما در تمرکز در کلاس درس مشکل دارد عبارتند از:

  • نمرات پایین
  • بیزاری از مدرسه
  • رفتار مخرب در کلاس

این علائم به طور خودکار به این معنی نیست که کودک شما در یادگیری مشکل دارد. قبل از شروع به جستجوی راه حل مشکل توجه و تمرکز در کلاس درس، اولین قدم این است که دلایلی را که فرزندتان در تمرکز در مدرسه مشکل دارد، شناسایی کنید. در اینجا برخی از بزرگ‌ترین دلایلی که دانش‌آموزان به سختی در کلاس توجه دارند (که ADD/ADHD نیستند) آورده شده است.

دلایل مشکل توجه و تمرکز در کلاس درس

1. عدم تمرین
بسیاری از کودکان خردسال به سختی در کلاس درس تمرکز می کنند، زیرا آنها در یک محیط جدید هستند. این اتفاق می‌تواند برای بچه‌های بزرگ‌تر بعد از استراحت از مدرسه، مانند تعطیلات تابستانی نیز رخ دهد.

2. مطالب را درک نمی کند
آنچه ممکن است به نظر عدم تمرکز باشد در واقع می تواند عدم درک مطالب باشد. این عدم درک می تواند دانش آموزان را به عدم توجه و در نتیجه عقب ماندن بیشتر سوق دهد.

3. به اندازه کافی به چالش کشیده نمی شود
برای برخی از کودکان، آنچه در کلاس آموزش داده می شود به اندازه کافی چالش برانگیز نیست. کودکانی که در سطح کافی به چالش کشیده نمی‌شوند، می‌توانند علاقه خود را به مطالب از دست بدهند و به طور کلی توجه خود را متوقف کنند.

4. حواس پرتی توسط محرک های خارجی
کلاس درس می تواند مکانی پر از حواس پرتی باشد، از همکلاسی های پرحرف گرفته تا شیطنت های دوران کودکی. برخی از کودکان برای از بین بردن این حواس‌پرتی‌ها کار سخت‌تری نسبت به دیگران دارند که توجه به معلم را برای آن ها چالش‌برانگیزتر می‌کند.

5. نداشتن انگیزه
در برخی موارد، مشکل تمرکز کودک شما ممکن است در واقع یک مشکل انگیزشی باشد. این فقدان انگیزه می تواند به تعدادی از مسائل در کلاس منجر شود – از جمله بی علاقگی به مطالب.

6. عدم تطابق سبک یادگیری
دانش‌آموزان مختلف سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند: برخی با دیدن، برخی با شنیدن و برخی دیگر با انجام دادن به بهترین شکل یاد می‌گیرند. اگر معلم فرزند شما بر سبک یادگیری تأکید دارد که با نحوه یادگیری کودک شما مطابقت ندارد، این می تواند منجر به عدم تمرکز و درک شود.

دیگر دلایل مشکل توجه و تمرکز در کودکان

7. نخوابیدن یا تغذیه مناسب
اگر کودک شما 8 تا 10 ساعت توصیه شده در هر شب نمی خوابد، انرژی لازم برای تمرکز در کلاس را نخواهد داشت. نخوردن صبحانه یکی دیگر از دلایل اصلی عدم تمرکز در کلاس است. اگر کودک شما گرسنه به کلاس می رود، بیشتر حواسش پرت می شود تا آماده یادگیری.

8. اضطراب مدرسه
اضطراب در مورد مدرسه یا نمرات می تواند یکی دیگر از مسائل عمیق تر باشد که منجر به عدم توجه و تمرکز در کلاس می شود. دانش‌آموزانی که تحت تأثیر موضوعی قرار دارند یا تحت استرس قرار می‌گیرند، ممکن است دچار مشکلات توجه و تمرکز شوند ، که منجر به کاهش نمرات و اعتماد به نفس می‌شود.

9. مشکلات یادگیری
اگر فرزند شما در کلاس درس مشکلات شدیدی دارد، مانند اختلالات مداوم، حواس پرتی، یا نمرات ضعیف، و شما سایر موارد موجود در این لیست را رد کرده اید، زمان آن رسیده است که مشکلات یادگیری احتمالی را بررسی کنید. در برخی موارد، این کودکان ممکن است مشکلات یادگیری مانند ADD، ADHD یا نارساخوانی داشته باشند. همچنین ممکن است مشکلات شنوایی مانند CAPD (اختلال تمایز شنوایی مرکزی) داشته باشند. هر یک از این موارد را می توان با کمک یک معلم خصوصی و یک برنامه یادگیری حل کرد تا فرزند شما بتواند تمرکز خود را بهبود بخشد و در کلاس درس موفق شود.

راهکارهایی برای بهبود توجه و تمرکز در کودکان

برای بسیاری از کودکان و نوجوانان، دارودرمانی می تواند برای مقابله با مشکلات توجه مفید باشد. دارو می تواند هوشیاری ذهنی و شدت و مدت تمرکز را بهبود بخشد. علاوه بر این، ممکن است تکانشگری و بیش فعالی را کاهش دهد. دانش آموز و والدینش ممکن است بخواهند این گزینه را با پزشک خود بررسی کنند.

برای دانش‌آموزانی که با مشکل توجه و تمرکز درگیر هستند، باید فرصت‌ هایی برای جابه‌جایی فراهم شود. به عنوان مثال، در مدرسه، معلمان می توانند از دانش آموز بخواهند که تابلو را پاک کند، کاغذها را جمع آوری کند یا پیامی را به دفتر ببرد.

معلمان باید از انواع راهبردهای آموزشی استفاده کنند و این راهبردها باید تقریباً هر 15 تا 20 دقیقه تغییر کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند اطلاعات را به مدت 15 دقیقه از طریق سخنرانی ارائه دهند. این استراتژی می تواند با کار گروهی کوچک یا یادگیری مشارکتی به مدت 20 دقیقه دنبال شود. در مرحله بعد، دانش‌آموزان می‌توانند به صورت انفرادی روی صندلی شرکت کنند یا یک ویدیو تماشا کنند.

توجه زمانی که علاقه بیشتر شود افزایش می یابد. بنابراین، دانش آموزان باید تشویق شوند که بخوانند، بنویسند و در مورد موضوعاتی که به آنها علاقه دارند صحبت کنند. علاوه بر این، زمانی که اطلاعات مربوط به آنها باشد، توجه دانش آموزان افزایش می یابد. برای مثال، اگر دانش‌آموزان نیاز به یادگیری یک جدول زمانی داشته باشند، معلم می‌تواند از دانش‌آموزان بخواهد که یک جدول زمانی از رویدادهای مهم زندگی خود تهیه کنند.

سایر راهکارها برای بهبود توجه و تمرکز در کلاس درس

دانش آموزانی که به راحتی حواسشان پرت می شود باید از یک محیط شنوایی ساختاریافته بهره مند شوند. آنها ممکن است به صندلی های ترجیحی نزدیک جلوی کلاس نیاز داشته باشند تا سر و صدا و حواس پرتی سایر دانش آموزان به حداقل برسد.

معلمان و والدین برای کمک به دانش آموزان از عجله در انجام کار خودداری کنند، می توانند از بیان جملاتی مانند “به محض اتمام تکلیف خود به استراحت بروید” یا “وقتی تکالیف خود را تمام کردید می توانید تلویزیون تماشا کنید” اجتناب کنند. پیشنهادهایی از این قبیل ممکن است به طور ناخواسته دانش آموزان را تشویق به کار خیلی سریع و بی دقت کند.

کلاسهای گروهی برای کودکان

در مرکز خانه توانبخشی کلاسهای گروهی برای کودکان پرخاشگر و عصبی ، کودکانی که مشکل توجه و تمرکز دارند، کودکانی که مسيولیت پذیر نیستند ، کودکانی که توانایی کنترل هیجانات خود را ندارند و … ارائه می شود.