راههای پیشگیری از آلزایمر

  1. خانه
  2. مقالات آموزشی
  3. راههای پیشگیری از آلزایمر
راههای پیشگیری از آلزایمر

راههای پیشگیری از آلزایمر را می توان به کار برد تا خطر بروز آلزایمر را به حداقل رساند. بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که به آرامی حافظه و مهارت های تفکر و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از بین می برد. افراد مبتلا به آلزایمر نیز تغییراتی را در رفتار و شخصیت خود تجربه می کنند. تخمین زده می شود که بیش از ۲ درصد سالمندان 65 سال و بالاتر دارند، به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. بیماری آلزایمر بخش طبیعی پیری نیست. این نتیجه تغییرات پیچیده‌ای در مغز است که سال‌ها قبل از ظاهر شدن علائم شروع می‌شود و منجر به از بین رفتن سلول‌های مغز و اتصالات آنها می‌شود.علائم بیماری آلزایمر – تغییرات در تفکر، یادآوری، استدلال و رفتار – به عنوان زوال عقل شناخته می شود. به همین دلیل است که گاهی اوقات آلزایمر را “زوال عقل” می نامند. سایر بیماری ها و شرایط نیز می توانند باعث زوال عقل شوند که آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در افراد مسن است.

یادگیری راههای پیشگیری از آلزایمر نقش مهمی در کاهش دیسک بروز آلزایمر و به تعویض انداختن آن دارد. بیماری آلزایمر به تدریج در طول زمان بدتر می شود. افراد مبتلا به این بیماری با سرعت های مختلف و در چند مرحله پیشرفت می کنند. علائم ممکن است بدتر شده و سپس بهبود یابد، اما تا زمانی که یک درمان موثر برای خود بیماری پیدا نشود، توانایی فرد در طول دوره بیماری کاهش می‌یابد.

  1. مرحله اولیه آلزایمر زمانی است که فرد شروع به از دست دادن حافظه و سایر مشکلات شناختی می کند، اگرچه علائم به تدریج برای فرد و خانواده او ظاهر می شود. بیماری آلزایمر اغلب در این مرحله تشخیص داده می شود.
  2. در مرحله میانی آلزایمر، آسیب در مناطقی از مغز که زبان، استدلال، پردازش حسی و تفکر آگاهانه را کنترل می‌کنند، رخ می‌دهد. افراد در این مرحله ممکن است در شناخت خانواده و دوستان دچار سردرگمی و مشکل بیشتری شوند.
  3. در مرحله آخر آلزایمر، فرد نمی تواند ارتباط برقرار کند، برای مراقبت کاملاً به دیگران وابسته است و ممکن است با خاموش شدن بدن بیشتر یا همیشه در رختخواب باشد.

در مرکز نگهداری روزانه سالمندان باشگاه سالمندی ، متخصصان طب سالمندی خدمات تخصصی ارزیابی و تشخیص و درمان آلزایمر را ارائه می دهند. متخصصان ما همچنین راههای پیشگیری از آلزایمر را همچنین به سالمندان و خانواده های آن ها ارائه می دهند.

راههای پیشگیری از آلزایمر

چه چیزی باعث آلزایمر می شود؟

علل بیماری آلزایمر هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما احتمالاً شامل ترکیبی از موارد زیر است:

تغییرات مرتبط با افزایش سن در مغز، مانند کوچک شدن، التهاب، آسیب رگ های خونی، و تجزیه انرژی در سلول ها، که ممکن است به نورون ها آسیب برساند و سایر سلول های مغز را تحت تاثیر قرار دهد. تغییرات یا تفاوت در ژن ها که ممکن است توسط یکی از اعضای خانواده منتقل شود. هر دو نوع آلزایمر – نوع بسیار نادر زودرس که بین سنین 30 تا اواسط 60 سالگی رخ می دهد، و شایع ترین نوع دیر شروع که بعد از اواسط دهه 60 یک فرد رخ می دهد – می تواند به نوعی با ژن های فرد مرتبط باشد. بسیاری از افراد مبتلا به سندرم داون، یک بیماری ژنتیکی، با بالا رفتن سن دچار آلزایمر می شوند و ممکن است در دهه 40 زندگی خود علائم خود را نشان دهند.

عوامل بهداشتی، محیطی و شیوه زندگی که ممکن است نقش داشته باشند، مانند قرار گرفتن در معرض آلاینده ها، بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی.
این ویدیو را تماشا کنید تا ببینید چگونه بیماری آلزایمر مغز را تغییر می دهد.

علائم آلزایمر

مشکلات حافظه اغلب یکی از اولین نشانه های آلزایمر است. علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است شامل مشکلات زیر باشد:

  • در یافتن کلمات، یا مشکل بیشتری در یافتن کلمات نسبت به افراد هم سن و سال دارند.
  • مسائل بینایی و فضایی مانند آگاهی از فضای اطرافشان.
  • اختلال در استدلال یا قضاوت، که می تواند بر تصمیم گیری ها تأثیر بگذارد.

علائم دیگر ممکن است تغییرات در رفتار فرد باشد، از جمله:

  • زمان بیشتری برای انجام کارهای عادی روزانه طول می کشد.
  • سوالات تکراری
  • مشکل در رسیدگی به پول و پرداخت قبوض.
  • سرگردانی و گم شدن.
  • از دست دادن چیزها یا قرار دادن آنها در مکان های عجیب و غریب.
  • خلق و خو و شخصیت تغییر می کند.
  • افزایش اضطراب و یا پرخاشگری.

راههای پیشگیری از آلزایمر

تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۱۵۳ میلیون نفر مبتلا به زوال عقل یا همان آلزایمر خواهند شد. با تعدیل و کاهش عوامل خطر زیر می توان تا حدود ۵۰ درصد ریسک ابتلا به این بیماری را کم کرد:

در جوانی:

افزایش مطالعه و تحصیلات

درمان میانسالی:

درمان مشکل شنوایی
کنترل چربی بالا
درمان افسردگی
اجتناب از آسیب به سر
فعالیت فیزیکی
کنترل دیابت
ترک سیگار
کنترل فشار خون بالا
کاهش وزن
قطع مصرف الکل

در سالمندی:

اجتناب از منزوی شدن و حفظ ارتباطات اجتماعی
دوری از آلودگی هوا
درمان مشکلات بینایی